FRÅGA FREJA Ställ din juridiska fråga här. Kostnadsfritt svar inom 48h

Bedrägerier mot företag fortsätter växa

Har du drivit företag en längre tid? Då är det förmodligen ingen överraskning att företag, små som stora, ofta utsätts för försök till bedrägerier. Ser man tillbaka 5-10 år i tiden var den allra vanligaste typen av bedrägeri bluffakturor. På senare tid har bedragarna hittat ett mer effektivt tillvägagångssätt.

Som företagare i Sverige har man många skyldigheter, dock färre rättigheter. Detta har bedragare dragit nytta av sedan lång tid tillbaka. De flesta av företagarna jag varit i kontakt med har någon gång fått hem en bluffaktura. Ett relativt milt bedrägeri som går ut på att den utsatte skräms till att betala för luft och ingenting. Ihärdighet och bestridande är det som krävs för att råda bot på dessa hot.

Detta vet bedragarna om, och har numera gått över till ett mer effektivt bedrägeri – identitetskapningar. Med hjälp av dina personuppgifter och en falsk legitimation, köper bedragaren produkter och tjänster på din/bolagets kreditvärdighet, får med sig produkterna och går under jord – långt innan du som offer upptäcker något. Vad du lämnas med är en juridisk process mot företag som vill ha betalt. Ändringar i styrelsen och tömda bankkonton är också några av de eventuella konsekvenserna.

 

Jag har nyligen varit i kontakt med min kund Maria som blev drabbad av identitetskapning för några år sedan. En dag fick hon ett samtal ifrån en större elektronikkedja som anade misstankar om bedrägeri. ”Vi undrar vad du ska med tre stycken tvättmaskiner till, med tanke på att du driver ett transportföretag?” frågade dem. Maria blev givetvis förvirrad och sa att hon inte beställt någon tvättmaskin. Som tur var, hade elektronikkedjan inte hunnit lämna ut några produkter, vilket innebar att hon slapp betalningskraven.

En vecka senare började hon få hem kopior på kreditupplysningar från flera andra företag, följt av fakturor. ”Det värsta i det hela var ovissheten om hur jag skulle gå till väga, om jag skulle klara av att reda ut det, och vem som använt mina uppgifter” berättade hon för mig, ”sedan var det självklart en hel del tid jag fick lägga ner på att bli av med betalningskraven”.

 

För Maria kändes det självklart att lägga sitt organisationsnummer under bevakning. Fastän hon inte drabbats ännu en gång, känner hon sig väldigt nöjd och trygg: ”Jag vet att jag framöver skulle upptäcka ett bedrägeri i tid, och det är enorm lättnad att veta att jag skulle slippa handskas med det själv igen.

Kategorier
Andreas vecka
Författare

Freja Partner


Freja Partner - framtidens juristbyrå