FRÅGA FREJA Ställ din juridiska fråga här. Kostnadsfritt svar inom 48h

Detta bör du tänka på när du anställer ny personal

Solen skiner över större delen av vårt land och tempometern kryper långsamt uppåt. Våren är här och snart är det dags för många företag att anställa ny personal i olika former. Personligen tycker jag att det är väldigt roligt med ny personal, men det finns flera punkter att se över när du anställer en ny medarbetare.

Det kanske kan kännas skönt att bara prata igenom allting med den nyanställde och sedan låta arbetet fortgå, men utan ett anställningsavtal kan det hända att anställningen inte fungerar enligt dina önskemål.

 

  • Först och främst bör du ange vilken typ av anställning din personal ska jobba under. Står inte detta med i anställningsavtalet, förutsätts det att det är en tillsvidareanställning vilket man givetvis inte vill om man tänkt att ta in personal under en tidsbegränsad period (ex: säsongsanställning) eller om man vill börja med en provanställning.
  • Uppsägningstid bör även stå med i avtalet, för att vara på det klara om uppsägning sker.
  • En självklarhet för de flesta men att skriftligen avtala om lön är viktigt för att slippa interna dispyter, se till att få med både belopp och utbetalningsdatum.
  • Inom många branscher är det ofördelaktigt att ha en anställd som jobbar åt flera företag med samma arbetsområde. Tillhör ditt företag en av dessa, bör du se till att det står tydligt att din anställde ej tillåts att bedriva konkurrerande verksamhet. En sekretessklausul är också en bra punkt att skriva med om du inte vill att intern information ska läcka ut till obehöriga.

Jag avrundar dagens blogginlägg med att nämna att det är väldigt viktigt att definiera villkor för eventuella arbetsförmåner. Jag har själv en kund som fick hjälp med anställningsavtal av oss som prio ett när han blev kund. Tidigare hade han, till följd av brist på förmånsvillkor i anställningsavtalen, fått lära sig vikten av det den hårda vägen. En tidigare anställd, som haft både firmabil och arbetstelefon, menade på att dessa förmåner varit någonting som han fått från företaget och nu tillhörde honom privat. Min kund lyckades till slut få tillbaka både bil och telefon utan rättslig process, men krånglet hade kunnat undvikas om han bara varit mer noggrann i sitt anställningsavtal.

 

Läser du detta och känner att dessa punkter inte finns i dina avtal? Kanske är du bara lite osäker kring formuleringar eller att någonting saknas?

Då innebär det att du antagligen bör låta någon juridiskt kunnig person se över dina anställningsavtal och skräddarsy dem efter din verksamhet!

 

En glad påsk önskar jag dig!

Kategorier
Andreas vecka
Författare

Freja Partner


Freja Partner - framtidens juristbyrå