FRÅGA FREJA Ställ din juridiska fråga här. Kostnadsfritt svar inom 48h

Håll dig till tydliga rutiner för att se till så att du får betalt

”Många bäckar små blir en stor å” är ett ordspråk som gör sig mycket bra i så väl företagandet och privatekonomin. Att se över sina utgifter och prioritera vissa investeringar framför andra är ett framgångsrecept som fungerar. Alldeles för vanligt är att utgifter går till överflödiga tjänster och produkter, då de pengarna egentligen borde läggas på saker som gynnar företaget.

Vissa utgifter hittar man dock bland intäkterna. Jag menar självfallet kreditförluster.

Dagens inlägg kommer handla om faktureringsrutiner, där du som företagare hittar några enkla tips för att minimera dina kreditförluster. I regel förlorar företag i Sverige 1 procent av omsättningen varje år med anledning av obetalda fakturor. I det långa loppet blir en procent av din omsättning mycket pengar. Hur förebygger jag detta då? kanske du undrar. Det kan vara enklare att säkerställa att dina fordringar betalas än du tror.

  • Det första du bör göra när du påbörjar ett arbete, är att genomföra en kontroll av kundens betalningshistorik. På några sekunder tar du en kreditupplysning och kan se till att kunden kan betala och saknar anmärkningar. Alldeles för många företagare glömmer bort att kolla upp återkommande kunder med anledningen att det fungerat bra tidigare, men din kunds situation kan förändras fortare än du tror.
  • Vid samtliga arbeten rekommenderas att du tar hjälp för att upprätta ordentliga avtal och använder ut mot kund där du bland annat angiver under vilka villkor avtalet kan brytas, friskriver dig från visst ansvar samt skyddar rättigheterna du har som företagare. Det kan bli väldigt dumt att lägga fram sina villkor vid fakturering, utan istället se till så att kund godkänner dessa innan du sätter igång med ditt jobb. Håll gärna löpande kontakt med din beställare för ökad nöjdhet samt möjlighet att få referenskunder!
  • Har du en kund som släpar efter med betalning? Lägg på en dröjsmålsränta för att ge större kraft i ditt krav. Får kunden intrycket att det inte är särskilt allvarligt, tar denna för vana att vänta med att betala. Enklaste hjälpmedlet i detta steget är att vända sig till ett inkassobolag.

Dessa enkla steg är antagligen någonting du redan använder dig utav. Om inte, gör en liten justering för att ta efter dessa rutiner för att minska eventuella kreditförluster i framtiden.

Kategorier
Andreas vecka Finans
Författare

Freja Partner


Freja Partner - framtidens juristbyrå