Ökande fordringslistor och sämre betalare? Så bör du agera!

Nyhet

20 oktober 2023

Ett av de första tecknen på att marknaden börjar gå mot sämre tider är att ens kunder tenderar att ta längre tid på sig att betala och att antal fordringar ökar.

Har man inte haft så stora utmaningar med obetalda fakturor tidigare så är det ofta svårt att veta hur man ska agera. Bara att ringa och påminna kan kännas obekvämt, och än mer avlägset att koppla på inkasso eller skicka ett kravbrev.

Orsaken till denna osäkerhet grundar sig allt som oftast i en rädsla att förlora en god kundrelation. Istället väntar man, hoppas på det bästa, eller på sin höjd skickar ett försiktigt mejl.

Det vi på Freja Partner med bestämdhet kan säga är att det aldrig är fel att följa upp en förfallen faktura, ju förr desto bättre. Genom att ha tydliga rutiner på hur man agerar vid en förfallen faktura påvisar man snarare ett gott affärsmannaskap än att det skulle leda till sämre kundrelationer. För de flesta är det också avgörande att få betalt i tid för att man själv ska kunna betala sina egna fakturor. Att agera för sent tenderar ofta att skapa negativa likviditetsspiraler.

 

Med det sagt så finns det givetvis olika sätt att gå tillväga. Förenklat kan man dela in processen i fyra segment:

  1. Påminnelse

  2. Inkassokrav

  3. Betalningsföreläggande till KFM

  4. Stämning

Vilket steg som är rätt att ta varierar från fall till fall, beroende på omständigheter såsom förseningstid och belopp. Man bör även kontrollera om det ligger andra hinder till grund för utebliven betalning.

Freja Partner är vana vid att stötta upp små- till medelstora företag i precis dessa frågor. Vi gör det på ett personligt sätt och utefter era ambitioner, men självklart med en tydlig rekommendation i hur vi anser att just ert fall bör hanteras.

Vill ni veta mer om hur vi kan hantera just er situation? Hör av er till oss så berättar vi mer, vi gör även en helt kostnadsfri analys av ert ärende innan vi sätter igång processen.

 

För en mer utförlig beskrivning om hur man kan agera vid obetald faktura så läs vår jurist Simon Konneus artikel på ämnet här:

JURISTEN FÖRKLARAR – Hur går jag tillväga när min kund inte betalar? – Freja Partner

Stäng fönster

Ett gott kreditbetyg är ett bevis på att verksamheten är välskött, och därmed en trygghetsfaktor för samarbetspartners och kunder.

Läs mer om kreditvärdighet
Stäng fönster

Dagens Industris Gasellundersökning rankar Sveriges mest framgångsrika företag. Undersökningen bygger på företagets fyra senaste årsredovisningar. Mindre än 1 procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kraven för att få kallas Gasellföretag. Freja Partner är ett av dem.

Läs mer på Di Gasell
Stäng fönster

Dagens Industris Gasellundersökning rankar Sveriges mest framgångsrika företag. Undersökningen bygger på företagets fyra senaste årsredovisningar. Mindre än 1 procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kraven för att få kallas Gasellföretag. Freja Partner är ett av dem.

Läs mer på DI Gasell