FRÅGA FREJA Ställ din juridiska fråga här. Kostnadsfritt svar inom 48h

Så funkar det innan du blir kund

Följ tre enkla steg nedan

Steg 1

Du …

… vill ha hjälp av en jurist för att upprätta korrekta avtal

… har utfört ett arbete som du inte fått betalt för

… sitter i en tvist och behöver snabb juridisk hjälp

… vill bli starkare som företagare och känna trygghet i att ha juridisk hjälp nära till hands

Nästa steg

Steg 2

Välj ett av Frejas paket för juridisk hjälp, eller kontakta oss så hjälper vi dig att hitta rätt lösning för dig.

Paket

Small

  • Juristen (12 h)
  • Juridisk rådgivning
  • Kredit­upplysning (50 st)
  • Inkasso­hantering

Detta paket är anpassat till något mindre företag som inte ställs inför dagliga juridiska utmaningar. Här ingår 12 timmar praktisk juridisk hjälp att fritt nyttja under året. Självklart ingår även fri juridisk rådgivning!  Kunder som väljer vårt small-paket har insett fördelen med att ha en egen jurist i ryggen och vill successivt börja stärka sitt företag med exempelvis bättre avtal eller hjälp med kundfordringshantering.

Förutom juridiken ingår även kreditupplysningar och inkassohantering.

1495kr/mån
Paket

Medium

  • Juristen (24 h)
  • Juridisk rådgivning
  • Kredit­upplysning (200 st)
  • Inkasso­hantering
  • Digital avtalssignering (5 st/mån)

Mediumpaketet är som titeln säger den gyllene medelvägen, och följaktligen det paket som flest kunder väljer. Detta paket vänder sig primärt till företag som emellanåt stöter på juridiska frågor och problem i sin verksamhet. Alltifrån större fordringar och stämningsansökningar, till uppsättning och granskning av mer komplicerade avtal. I vårt mediumpaket ingår 24 timmar praktisk juridisk hjälp att fritt nyttja under året. Den fria rådgivningen ingår även här, liksom i alla våra andra paket.

Här ingår även 200 kreditupplysningar, samt inkassohantering.

2395kr/mån
Paket

Large

  • Juristen (36 h)
  • Juridisk rådgivning
  • Kredit­upplysning (200 st)
  • Inkasso­hantering
  • Digital avtalssignering (5 st/mån)

Vårt stora paket riktar sig generellt till något större företag som söker juridisk kontroll och trygghet under kostnadseffektiva former. Här blir Freja en partner som ställer upp löpande i alla ärenden. Paketet är mycket generöst och ger hela 36 timmar praktisk juridisk hjälp att nyttja fritt under året. Självklart erbjuder paketet fri juridisk rådgivning.

Här ingår 200 st kreditupplysningar och vårt inkassohanteringssystem.

3295kr/mån

Osäker? Börja med att ställa din juridiska fråga till oss. Få kostnadsfritt svar från våra jurister inom 48h!

Nästa steg

Steg 3

Juridisk rådgivning

Efter rådgivning vet du hur du ska agera och kan gå vidare med andra saker!

Praktisk hjälp

Vi hjälper dig med praktisk hjälp, vare sig det gäller skapande av nytt avtal eller lösning av tvistemål i rätten. I de fall ärendet kräver längre utredning och praktisk juridisk hjälp från våra jurister så använder du timmarna i din timbank som ingår i ditt medlemskap.

Fråga Freja Våra tjänster Kontakta oss

Tänk på att:

  • Ju tidigare du hör av dig, desto större möjligheter har Freja att hjälpa dig.
  • Fördelarna med löpande rådgivning är främst att hålla ditt företag utanför domstol och rättegång.
  • Rådgivning inte bara är ett sätt att lösa ett problem, rådgivning är också ett sätt för dig att utvecklas i företagsjuridik.
  • Freja finns för alla frågor. Enkla som svåra. Spelar ingen roll.
  • Vi företräder dig genom förhandling och rättegång.
  • En dålig affär grundar sig ofta i ett dåligt avtal – låt oss hjälpa dig att ta fram juridiskt korrekta avtal!

Rådgivning innebär att vi svarar på frågor och vägleder dig i juridiska frågor kring din verksamhet. Hos oss ska alltid frågan vara fri!

Praktisk juridisk hjälp tar vid när våra jurister börjar arbeta med ditt ärende. Detta innebär alltifrån att granska och upprätta korrekta avtal till att biträda vid eventuella tvister och rättegångar. Det är först när vi hjälper dig praktiskt som timmarna i din timbank utnyttjas.

Vårt huvudfokus och mål är att vara en trygg partner som hjälper dig löpande med de juridiska bitarna av ditt företagande!

*30 minuter fritt per frågeställning innan det övergår i praktisk juridisk hjälp. Du ska alltid kunna ringa in och ställa en fråga utan att behöva oroa dig för kostnaden eller att vi drar timmar från din timbank.

Läs mer om våra paketlösning under våra tjänster.

Juridisk rådgivning vs. praktisk juridisk hjälp?

Mer än bara juridik

Se hur vi kan förenkla ditt företagande

Vanliga frågor

Saknar du någon fråga?

Kontakta oss

Kreditupplysningar

Vem får jag göra kreditupplysning på?

Du får göra kreditupplysningar på privatpersoner och företag som du har, eller på väg att inleda, en affär med. När det gäller aktiebolag så skickas ingen omfrågningskopia ut.

Gör du en kreditupplysning så skickas en omfrågningskopia ut enlig lag.

Hur många kreditupplysningar kan jag göra när jag har tjänsten Kreditupplysningar?

Beroende på paket kan du genomföra alltifrån 50 till 400 kreditupplysningar under året.

Varför ska jag lägga företag under bevakning

Du får kontinuerligt info om kreditvärdighet hos företag under bevakning. På så sätt får du full koll över kunders och leverantörers ekonomi. Ni bör även lägga ert egna bolag under bevakning så att ni har extra kontroll över ert organisationsnummer.

Vilka ser att jag gjort en kreditupplysning?

Om du gör en kreditupplysning på ett aktiebolag visas inte detta. Övriga bolag och privatpersoner får en kopia på kreditupplysningen med information om vem som gjort den.

Juristen

Hur snabbt blir jag kontaktad vid nytt ärende?

Om du som kund inte varit i kontakt med någon av våra jurister tidigare så ringer du till oss och bokar en tid, normalt är inom en vecka.

Har du ett akutärende med tidsfrist har vi en hotline där du får prata med en av våra jurister inom samma dag.

Hur följer jag ett ärende?

Du följer ditt ärende via mejl- och telefonkorrespondens med din jurist. Om du vill kan du även följa ditt ärende i vår portal.

Bokföring

Bokföring

Freja Partner erbjuder ett smart och användarvänligt bokföringsprogram. Om du har frågor kring bokföring är det bäst att kontakta din revisor. Vid tekniska problem är du välkommen att kontakta oss.

Fakturering

Jag har skickat en faktura som inte stämmer. Hur gör jag?

Har du både skapat och skickat iväg en felaktig faktura går du först in på fakturan i portalen. För att makulera fakturan klickar du på papperskorgsikonen.

Om gäldenären vill få detta bekräftat kan du klicka på ”skicka”, efter att du har makulerat fakturan. Då får gäldenären en kopia på den makulerade fakturan.

Hur lång tid tar det tills pengarna kommer in på mitt konto?

När din kund har betalat får du pengarna inom 48 timmar.

Kan jag skicka fakturan själv?

Ja, du kan självklart spara, skriva ut fakturan och skicka fakturan själv om du vill det.

Inkasso

Vilka avgifter tillkommer?

Avgifter tillkommer endast om ärendet dras tillbaka, eller om du vill gå vidare till KFM. Då är avgifterna enligt följande:
• När du återkallar av ett inkassokrav debiteras 240 kr + ränta.
• När ett ärende överlämnas till KFM (Kronofogden) debiteras 380 kr.
• När du återkallar ett KFM-ärende debiteras 580 kr + ränta.

 

Varför behöver jag organisationsnummer och personnummer?

Enligt lag får man inte skicka ett inkassobrev till fel person. För att säkerhetsställa att fakturan skickas till rätt person behöver du både organisationsnummer och personnummer.

Hur ser jag status på mitt ärende?

Logga bara in i portalen och se inkasso/översikt.

Identitetskontroll

Hur får jag aviseringar?

För att få aviseringar via e-post aktiverar du ditt konto på minupplysning.se med den kod du har fått i ett brev från Bisnode Kredit.

Hur ändrar jag till sms-avisering?

Logga in på portalen och gå in under Inställningar på Min upplysning.

Tillkommer självrisk eller avgift om jag blir drabbad av id-kapning?

Nej, inget tillkommer! Allt täcks av din medlemsavgift.

Hur går jag tillväga om jag blivit kapad?

Kontakta oss så fort som möjligt på telefon 031-7806460. Lägg gärna in det här numret i din telefon så att du kan ringa så snabbt som möjligt.

Spärrtjänst

Tillkommer avgifter om jag blir drabbad?

Nej, allt ingår! Ett tips är att lägga in vårt telefonnummer i din mobil så att du kan ringa oss direkt om olyckan skulle vara framme. För att spärra ring 0771–21 21 00

Vilket nummer ringer jag om jag vill spärra mina kort?

0771–21 21 00. Ett tips är att lägga in vårt telefonnummer i din mobil så att du kan ringa oss direkt om olyckan skulle vara framme.

Hur får jag fram IMEI-nummer?

Tryck in följande i ringläge på din mobil: *#06#

Vad menas med KS?

KS står för Kontrollsiffror, vilket är de 4 sista siffrorna på framsidan av ditt kreditkort/bankkort.