Farmartjänst

Kundcase

Vi jobbar mycket mot konsumenter och då är det viktigt att känna till konsumenttjänstlagen som är väldigt stark.

Gert-Åke Mårtensson

Freja Partner har klienter över hela Sverige och hjälper alltifrån den enskilda företagaren till större koncerner. Oavsett om ett företag omsätter en miljon eller en miljard så är många av de juridiska utmaningarna av samma karaktär. Det kan vara kunder som inte betalar, oklara avtalsförhållanden, anställningsfrågor eller GDPR.

En av våra kunder är Gert-Åke Mårtensson som driver Farmartjänst i Österlen. Vi ställde några frågor till honom för att få en inblick i våra kunders vardag.

Först och främst, berätta gärna lite om er verksamhet och vad ni gör?

”Farmartjänst Österlen är ett bemanningsföretag som utför det mesta, såsom att hoppa in tillfälligt på olika företag som en extra resurs, Vi sysslar även med skötsel av trädgårdar till privatpersoner där RUT-avdraget är avgörande för de flesta av dessa uppdrag. Anläggning av trädgårdar, bygga altaner, lägga plattor m m. Renovering av tak och diverse byggprojekt. 2018 sysselsatte vi 13 heltidsanställda. Farmartjänst Österlen är en ekonomisk förening med 12 delägare och min roll är att leda verksamheten.”

På vilket sätt påverkar juridiska aspekter er och ert företag och vilka utmaningar ställs ni inför?

”Vi jobbar mycket mot konsumenter och då är det viktigt att känna till konsumenttjänstlagen som är väldigt stark. De flesta trädgårdsjobb beställs på telefon så i de flesta fall så har vi inga skriftliga avtal, problemet är att få till en enkel rutin som kan gälla juridiskt. Vi försöker få kunderna att bekräfta via sms.”

På vilket sätt har Freja Partner kunnat hjälpa er?

”Freja Partner har hjälpt Farmartjänst med en kund som slutade att betala mitt i ett stort anläggningsarbete, och i ett annat byggprojekt där vi inte kom överens med kunden.”

En av nyckelfaktorerna när det gäller trygga affärer är att ha ett avtal som båda parter har undertecknat. Detta underlättar avsevärt om det längre fram i processen uppstår oklarheter i exempel leveransomfång eller tidsaspekter. Vi på Freja Partner hjälper gärna till med att ta fram avtalsunderlag för specifika ändamål. Och skulle tvist ändå uppkomma längre fram så hjälper vi givetvis till hela vägen genom tvistlösning.

Stäng fönster

Ett gott kreditbetyg är ett bevis på att verksamheten är välskött, och därmed en trygghetsfaktor för samarbetspartners och kunder.

Läs mer om kreditvärdighet
Stäng fönster

Dagens Industris Gasellundersökning rankar Sveriges mest framgångsrika företag. Undersökningen bygger på företagets fyra senaste årsredovisningar. Mindre än 1 procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kraven för att få kallas Gasellföretag. Freja Partner är ett av dem.

Läs mer på Di Gasell
Stäng fönster

Dagens Industris Gasellundersökning rankar Sveriges mest framgångsrika företag. Undersökningen bygger på företagets fyra senaste årsredovisningar. Mindre än 1 procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kraven för att få kallas Gasellföretag. Freja Partner är ett av dem.

Läs mer på DI Gasell